Sekarotu ‘blandingsrase’ - Tukkipojat - Markus Forsberg | |||||||||||||||||||
I mai 2018 hadde Tornedalsteatern premiere på dramaet Sekarotu. Stykket omhandler de overgrep den svenske staten gjorde mot nasjonale minoriteter på 1900-tallet. Hovedfokus er på tornedalingene og på vanskelige spørsmål om svenskers identitet, opprinnelse og likeverd, for eksempel: Hvem er jeg? Er jeg rent svensk? Hvem er rent svensk i dag? Hvem bestemmer hva som er rent?
I dette stykket går unggutten Petter for å stemme ved et politisk valg. Siden han tror han er rent svensk, vet han hvem han skal stemme på. Gutten går feil og havner ved en feiltakelse på et slags museum i kjelleren under Uppsala universitet, der det rasebiologiske instituttet tidligere holdt hus. På muséet oppdager han fire jernstatuer som etter hvert begynner å leve. De forteller at de ble omskapt til statuer da Sverige tok fra dem identiteten og gjorde dem ansiktsløse. Språket deres var forbudt og de ble hvirvlet inn i forsvenskningsprosessen. Statuene forstår hvilket parti Petter vil stemme på og er så fortørnet over det at de begynner å provosere han. De er nemlig hans forfedre, men det forstår ikke Petter, for han vet ingenting om sin egen bakgrunn. Statuene forteller om den og samtidig om sine egne liv og om hva som skjedde med dem. Petter møter både seg selv og sin ukjente fortid. Handlingen i Sekarotu er fra Sverige. Lignende drama kunne nok vært spilt i mange land. Er handlingen bare historisk? Nei dessverre ... Noen dager før vi overvar før-generalprøven, fikk vi et intervju med manusforfatteren.
– Regina Veräjä, du har skrevet manuskriptet til skuespillet Sekarotu, som Tornedalsteatern snart har premiere på her i Pajala. Idéen til dette stykket, hvor kom den fra?
– Har du hatt noe samarbeid med Curt Persson? Både Henne (til venstre) og Petter blir offer for hodeskallemåling. Her nytter ingen motstand. – Si litt mer om dette dramaet og om hvilke språk skuespillerne snakker. – Har du arbeidet lenge med Sekarotu? – I Norge sier mange både kvener og ikke-kvener at det er for mye mas om fortida, om urett, man må se framover slik samene gjør. De får med ungdommen og har mye sang og musikk. Har dere den samme konflikten her mellom gammel urett og det nye? |
|||||||||||||||||||
Om Tukkipojat Markus Forsberg og Daniel Sandström spiller de to tornedalsguttene Adam og Nicolai. Nicolai har dratt til Stockholm hvor han har levd det søte livet. Adam har glidd inn i folden hjemme og blitt som de andre, eller kanskje ikke? De to møtes og skal planlegge et show i bryllupet til Karl Ove og Monica. Karl-Ove var den verste mobberen på skolen. Er hevnen søt? Vi kjenner oss mye igjen i stykket. Kjønnsrollene på småsteder i Tornedalen er vel ikke mer rigide enn på småsteder i Norge. Modige Nikolai gir forsiktige Adam litt innblikk i hva han torte å gjøre i Stockholm. Queer-show, javel. Greit i Stockholm, men kan man drive med slikt i Tornedalen, hvor machokulturen står sterkt? Ingen mann der vil vel være være knapsu - feminin? Hvordan er toleransen hvis man er litt annerledes?
|
|||||||||||||||||||
Skuespiller Markus Forsberg om Tukkipojat |
|||||||||||||||||||
Mona Mörtlund Tornedalsteaterns förtjänst att Markus stannar i Tornedalen |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||